FELSEFENİ TEMEL DİSİPLİNLERİ
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
Bilgi
felsefesi bilgiyi genel olarak ele alan bilgi ile ilgili problemleri araştıran
felsefe disiplinidir.
Bilgi Kuramının Temel Kavramları:
Bilgi: Öznenin amaçlı yönelimi
sonucunda, özne ile (suje, insan) nesne ( obje, bilginin konusu olan şey )
arasında kurulan ilişkinin ürünüdür.
Doğruluk: Bir önerme, inanç, düşünce yada
kanaatin bazı temellere yada ölçülere bağlı olarak sahip olduğu doğru olma
özelliği.
Doğruluk eğer nesnel durum yada yargı ile örtüşür ise
hakikat olarak ifade edilir. Örneğin kar beyazdır yargısı doğruluk değeri
taşır, dışarıdaki karın beyazlığı ile önermenin bilgisi örtüşürse ki örtüşür bu
durum hakikat olarak ifade edilir.
Gerçeklik: En genel anlamı içinde dış dünyada nesnel bir
var oluşa sahip olan varlık. Varolanların tümü. Bilen insan zihninden bağımsız
olarak var olan her şey.
Temellendirme: Sorulan bir soru ya da
öne sürülen bir sav için dayanak, gerekçe, temel bulma işidir.
Bilgi Teorisinin Başlıca Problemleri:
1. Bilginin imkanı problemi.
2. Bilginin doğruluğu problemi.
3. Bilginin kaynağı problemi.
4. Bilginin sınırları problemi.
1. Bilginin İmkanı Problemi:
Bilginin imkanı ve kaynağı sorusuna verilen cevapları iki
ana başlıkta toplamak mümkündür.
a. Septisizm(Şüphecilik): Doğru bilginin mümkün
olmadığını yada elde edilen bilginin doğru olup olmadığından kuşku duyulması
gerektiğini savunan yaklaşımlara verilen genel addır.
b. Dogmatizm: Doğru bilginin elde edilmesini
mümkün gören bütün yaklaşımların genel adıdır.
Doğru Bilginin İmkansızlığını Savunanlar:
Sofistler:
Sofistler her kesin üzerinde birleşebileceği bir bilginin olmayacağını
savunurlar. Sofistler bilgi konusunda görelik kuşkucu ve yararcıdırlar.
Sofistler şüpheci filozoflardır.Başlıca temsilcileri şunlardır:
Protogoras: Protogoras’a göre insan her
şeyin ölçüsüdür.Bu her şey insana göre değişir demektir.
Not: Böyle
kişiden kişiye değişen bilgilere göreli bilgi, bilginin kişiden kişiye
değiştiğini savunan düşüncelere de görecelik denir (Rölativizm).
Gorgias: Gorgias’a göre hiçbir şey yoktur, olsaydı da
bilemezdik, bilseydik de başkalarına iletemezdik. Sözleriyle aşrı bir kuşkucu
olduğunu göstermektedir.
Eski yunanda diğer bir aşırı kuşkucu grup Pyrrhon, Timon,
Arkesilaos ve Karneades.
Pyrrhon ve Timon’un öğretisi üç noktada toplanır.
1. Nesnelerin gerçek yapısı kavranamaz.
2. Nesnelere karşı tutumumuz yargıdan kaçınmak olmalıdır.
3. Ancak bu tutumla ruhsal dinginliğe (huzura) ulaşılır.
ŞÜPHECİLİK TÜRLERİ
a-
Tavır olarak şüphecilik:
Felsefenin önemli niteliklerinden biri eleştirici olmasıdır. Felsefe tarihi
içerisinde hemen hemen bütün filozoflar birbirlerinin görüşlerine eleştirel bir
bakış açısıyla yaklaşmışlardır.Bu
anlamda felsefi bakımdan sağlıklı bir tavır olarak şüphecilik felsefede vardır.
b-
Bir yöntem olarak
şüphecilik: Şüpheciliğin bir yöntem, belli bir doğrulara ulaşmak üzere bir araç
olarak kullanılmasıdır. Yöntemsel kuşkuculuğun bilinen en iyi örneği
Descartes’tir.
c-
Aşırı şüphecilik:
Sofistlerde ve bunlara benzer filozoflarda
görülen hiçbir doğruluğun olmadığını savunan görüşlerin ifadesi olan
şüpheciliktir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder